nuffnang

Thursday, August 12, 2010

PANDUAN SOLAT SUNAT SEBELUM & SELEPAS ISYA', SOLAT SUNAT TARAWIH & SOLAT SUNAT WITIR

Saja nak share kat sini... ni amik kat wikipedia... untuk panduan aku n korang sume...

ok bila kita sampai masjid or surau.. seelok2nya buat la solat sunat Tahyatul Masjid

ni lafas niat SOLAT SUNAT TAHYATUL MASJID: -

NiatsunatTahiyyatulMasjid.gif

Ertinya : "Sahaja aku solat sunat Tahiyyatul Masjid dua rakaat kerana Allah Ta'ala "

lepas tu sah2 la azan kan... kat sini aku share niat untuk SOLAT SUNAT SEBELUM SOLAT ISYA'

niat dia cam ni :-

Usalli sunnatal isya'i raka'ataini qabliyatan lillahi ta'ala.

Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat isya' dahulunya dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan sebelum Solat Isya' sebanyak dua rakaat.

pas tu smyg Isya' mengikut imam.... solat isya sure korang tau kan... hehehe
dah siap solat Isya'
kita wat solat sunat selepas solat Isya'
ni niat SOLAT SUNAT SELEPAS SOLAT ISYA' :-

Usalli sunnatal isya'i raka'ataini baqdiatan lillahi ta'ala.
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang sunat isya' kemudiannya dua rakaat kerana Allah Ta'ala.
* Dilakukan selepas Solat Isya' sebanyak dua rakaat.

then baru la kita sama2 mengerjakan SOLAT SUNAT TARAWIH BERSAMA2 IMAM

Lafaz Niat Sembahyang Tarawih:

Solat sunat39.gif

Ertinya : Sahaja aku sembahyang Tarawih dua rakaat makmum kerana Allah Taala.

biasanya kat surau kg aku ni.. KG Parit Bengkok, Parit Raja akan wat 20 rakaat solat sunat tarawih

then baru wat 3 rakaat SOLAT SUNAT WITIR

Solat Sunat Witir bilangan rakaatnya ialah ganjil iaitu 1, 3, 5, 7, 9 atau 11 rakaat. Biasanya dilaksanakan secara berjemaah juga boleh secara bersendirian.

Lafaz niat SOLAT SUNAT WITIR :-

Witr2.jpg

Niatnya : Sahaja aku sembahyang sunat witir 2 rakaat kerana Allah Taala.

pas salam solat sunat witir lagi yang ganjil lafaz niatnya :-

Witr1.jpg

Ertinya : Sahaja Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala

No comments: